Nena Leunis

Employer branding

20.01.2021 - employer branding

Persona’s, het geheime ingrediënt voor een persoonlijke employee journey

Persona’s zijn een must voor je customer journey, want ze geven je doelgroep een gezicht en naam. “Lindsey, een 25-jarige sportieve vrouw die ’s avonds al eens graag met een zak chips in de zetel kruipt”, kan zomaar een persona van een fitnessclub zijn. Dat klinkt veelbelovend, maar een marketingstrategie tover je niet snel even op tafel, natuurlijk. Daarvoor heb je gemotiveerde talenten nodig. En net zoals je klanten, hebben ook werknemers een employee journey nodig. Bied hun ‘de trip van hun leven’ en blijf hen boeien tijdens hun loopbaan bij jouw organisatie. Door je interne persona’s in kaart te brengen, investeer je in een persoonlijke aanpak. Volg even mee.

Employee journey: persoonlijk, personaliseren, persona’s

Persoonlijk, personaliseren, persona’s… Onthoud deze woorden, want ze vormen de basis van je interne communicatie. En voeg daar ook nog eens ‘personeel’ aan toe.

Om het beste uit je team te halen, is het belangrijk dat iedere werknemer geboeid en gemotiveerd blijft. Employee persona’s helpen je om je personeel te begrijpen. Stel interne profielen op aan de hand van de doelstellingen, invloeden en frustraties van je medewerkers, en hou die persona’s voor ogen in je employee journey. Zo zorg je ervoor dat jij en je personeelsleden dezelfde taal spreken.

Persona’s opstellen, hoe begin je daar in godsnaam aan?

Een viertal persona’s is het ideale aantal om je organisatie te representeren. Om de meest geschikte profielen te bepalen, moet je enkele vragen beantwoorden. Haal de Paul Jambers in jou naar boven: “Wie zijn je werknemers, wat doen ze en wat drijft hen?”

1. Weet wie er voor jou werkt

Bekijk de demografische gegevens van je medewerkers. Als er overwegend jonge ouders in jouw organisatie werken, moet het grootste deel van je persona’s ook in die groep vallen. Focus je niet op dat ene, pas afgestudeerde teamlid, omdat je denkt dat die wat extra motivatie kan gebruiken. Nee, je moet ervoor zorgen dat iedereen zich aangesproken voelt en dat de profielen duidelijk weerspiegelen wie in je team werkt.

2. Plak een naam en gezicht op je persona’s

Zorg dat je begrijpt wié je aanspreekt. Het is makkelijker om je een specifiek persoon voor te stellen wanneer je er een gezicht en naam op plakt. “Werknemer X, de innovatieve creatieveling” is heel vaag. “Elien, de innovatieve creatieveling, die altijd vrolijk is en een kleerkast vol kleurrijke truien heeft” werkt beter, toch? Je kunt je zo inbeelden dat zij collega’s die aan hun bureau lunchen en enkel via mail communiceren niet zo goed snapt.

3. Stel jezelf vragen over de motivatie van je persona’s

Jonge werknemers bekijken je opleidings- en groeimogelijkheden met een kritische blik. Een ervaren medewerker wil misschien eerder zelfstandig beslissingen nemen. Als je in de employee journey inspeelt op de persoonlijke doelstellingen van je persona’s, voelen je personeelsleden snel aan dat je hen waardeert. Besteed bijvoorbeeld extra aandacht aan je opleidingsplan of bied ervaren teamleden meer verantwoordelijkheden aan.

Handige tips, gratis en voor niets

De antwoorden en gegevens waarop je je baseert, moeten niet statistisch correct zijn. Maar vertrouwen op je feeling is ook niet goed. Maar wat dan wel? De gulden middenweg, natuurlijk. We geven je een duwtje in de rug met deze handige tips.

  • Maak gebruik van pulse surveys en focusgroepen. Door te polsen naar doelstellingen, frustraties en waarden, ben je al een heel stap dichter bij relevante persona’s. Blijf je werknemers regelmatig bevragen, om een vinger aan de pols te houden. Let erop dat je informatie krijgt uit elke groep van de organisatie, zodat de profielen representatief zijn voor de hele werkvloer.
  • Focus niet op de functie, maar op gemeenschappelijke noden en doelen. Een IT-er, accountant en copywriter kunnen allemaal onder de persona “David, de plichtsbewuste ouder” vallen. “David, de grafisch vormgever” laat je beter achterwege, want die persoon zegt weinig over je organisatie.
  • Breng prioriteiten aan. Doe iets met de feedback die je verzamelt via de pulse surveys en probeer terugkerende frustraties zo snel mogelijk op te lossen. Als maar één werknemer aangeeft dat de doorgroeimogelijkheden beperkt zijn, is dat geen relevante factor.
  • Vraag ook achteraf feedback aan je werknemers. Persona’s opstellen is een proces van trial and error, dus blijf vooral zoeken tot je de beste manier vindt om je personeelsleden in te delen. Valideer je opgestelde profielen bij enkele medewerkers.

Pff, persona’s, what’s the fuss all about?

We zeiden het al een paar keer, interne persona’s dragen bij tot een persoonlijke aanpak. Hou ze dan ook tijdens de hele employee journey in je achterhoofd. Dat begint al bij het sollicitatieproces en de onboarding, maar elk online en offline contactmoment is van tel. Je intern bedrijfsverhaal of employer branding wint alleen maar aan belang, want tevreden werknemers zorgen voor tevreden klanten.

Je interne communicatie afstemmen op specifieke profielen heeft alleen maar voordelen. Je stelt je empathisch op en toont oprechte interesse in je medewerkers, waardoor zij zich meer betrokken voelen. Bevlogen werknemers zijn productiever en behalen betere resultaten. En als je je interne klant tevreden houdt, is er minder verloop en kun je talenten aan jou binden.

Heb je nog extra overtuiging nodig? Als het aan de binnenkant goed zit, zal het ook aan de buitenkant schitteren. Enthousiaste medewerkers die positief spreken over jou als werkgever, komen je employer brand alleen maar ten goede. En laat dat nu het ultieme doel zijn: een aantrekkelijk werkgeversimago creëren om zo nieuwe talenten te kunnen binnenrijven. Kooooommm, kom, kom, kom, kom, kom, kom!

Fantastic to the rescue

Wil je meer inzicht in wie je medewerkers zijn en wat zij willen? Contacteer ons! We helpen je met plezier bij het opstellen van je interne persona’s. Ook voor een ruimere aanpak kun je rekenen op onze expertise om je merk menselijker te maken. Neem deel aan een van onze Kitchens en verwerf inzichten die je nodig hebt om je specifieke communicatiedoelstellingen te bereiken.

Nena Leunis

Nena is een copywriter met een flinke dosis inlevingsvermogen. Van algoritmes tot zonneboilers, laat maar komen! Vooral over muziek en literatuur kan ze uren praten, euh.. schrijven.

Lees meer van Nena