18.10.2019 - employer branding

Wat is employer branding en hoe doe je het goed?

Employer branding en een sterk werkgeversmerk worden steeds belangrijker. Daarbij speelt niet enkel hoe je overkomt naar de buitenwereld een rol, maar ook hoe werknemers je aanpak ervaren.

Employer branding, wat is dat?

Je employer brand of werkgeversmerk is de manier waarop je je merk positioneert als werkgever. Daarbij speelt de perceptie van je medewerkers uiteraard een rol, maar ook hoe de buitenwereld én toekomstige werknemers je zien.

Waarom zou je aan employer branding doen?

Vraag je je af wat employer branding oplevert? Laat ons duidelijk zijn: heel veel! Employer branding is écht niet alleen voordelig voor je werknemers. Zo zorgt goede employer branding ervoor dat je opvalt tussen de concurrentie, en dat brengt heel wat voordelen met zich mee.

Streepje voor in de war for talent

Met een gunstig werkgeversmerk heb je ten eerste een streepje voor bij interessante profielen. Als iedereen voor jou wil werken, heb je toegang tot de beste werknemers, wat je bedrijf alleen maar ten goede kan komen, bijvoorbeeld qua groei. Zodra je de meest beloftevolle talenten in huis hebt gehaald, gaan ze jouw merk bovendien niet snel inruilen voor een nieuwe werkgever in de hoop dat het daar beter is. Daardoor lonen je investeringen in nieuwe werknemers: die laatsten groeien mee met je bedrijf.

Werknemers met een passie voor je merk

Een bijkomend voordeel van employer branding is dat tevreden werknemers naast erg trouw aan je merk, ook productiever zijn. Ze zijn namelijk trots op hun organisatie, werken er graag en vinden het dus geen moeite om af en toe net dat tikkeltje extra te doen. Als ze je merk een warm hart toedragen, fungeren ze bovendien als ambassadeurs die je employer brand nog sterker in de markt zetten.

Ook de consument apprecieert sterke werkgeversmerken

Een laatste pluspunt aan een goed employer brand is dat het geluk van je werknemers afstraalt op je merk. Daardoor word je niet alleen gezien als een leuk bedrijf om voor te werken, maar als een leuk bedrijf tout court, en dat spreekt ook klanten aan. Bedrijven die hun werknemers goed behandelen, plukken daar dus de vruchten van. Daar zijn de volgende merken een goed voorbeeld van:

  1. Google
    Google biedt zijn werknemers heel wat voordelen om hun leven comfortabeler te maken. Zo krijgen kersverse vaders er langer betaald vaderschapsverlof dan wettelijk verplicht is – en worden de papa’s ook aangespoord om het echt op te nemen. Verder heerst er een erg open bedrijfscultuur, waarbij iedereen in contact komt met iedereen en je bij de bazen gewoon kunt binnenlopen om ‘een klapke te doen’. Tot slot kunnen werknemers tal van cursussen volgen om hun kennis bij te schaven.
  2. Netflix
    Bij Netflix heerst een enorm samenhorigheidsgevoel: het is een grote familie die er samen voor gaat. Daardoor sporen werknemers elkaar aan om het beste in zichzelf naar boven te halen, en dat maakt dat Netflix op een paar jaar tijd uitgroeide tot de meest populaire streamingdienst wereldwijd.
  3. Torfs
    Een voorbeeld dichter bij huis is Torfs, waar de menselijke omgang met werknemers, het persoonlijke contact met de leidinggevenden en hun grote betrokkenheid erg geapprecieerd worden tot ver buiten de kantoormuren. Het merk is zelfs zo bekend voor zijn goede employer branding dat nieuwe werknemersvoordelen steevast de kranten halen en dienstdoen als marketingcampagnes. Zo voerde het merk onlangs de ‘foertdag’ in voor werknemers die even nood hebben aan me-time, en kregen klanten een speciale ‘foertdag’-korting. Reken er maar op dat er die dag heel wat schoenen over de toonbank vlogen.
  4. AE
    AE is een ander Belgisch voorbeeld dat toont hoe je employer branding goed aanpakt, en hoe dat loont. Het bedrijf werd onlangs voor de negende keer op rij tot ‘Great Place to Work’ uitgeroepen door hun persoonlijke aanpak, open communicatie en een opleidingstraject dat werknemers helpt groeien.

Merken die hun werknemers dan weer onheus behandelen, krijgen een slechte naam en zien de verkoopcijfers vaak kelderen zodra werknemers met hun getuigenissen naar buiten komen. Dat blijkt uit deze voorbeelden:

  1. Ryanair
    Over Ryanair doen er heel wat slechte verhalen de ronde. De lagekostenmaatschappij zou de kosten namelijk vooral laag houden door hun werknemers uit te buiten. Zo verplicht het luchtvaartbedrijf medewerkers om trainingen te volgen, maar moeten ze die wel zelf betalen. Ook voor andere werkuitgaven, zoals een uniform, transport en verblijf op de plaats van bestemming, moeten de werknemers opdraaien. Verder zijn heel wat werknemers ingeschreven als schijnzelfstandigen, waardoor ze geen ziekteverzekering hebben of pensioen opbouwen. Allemaal louche praktijken die het merk Ryanair geen goed doen.
  2. Amazon
    Ook Amazon staat bekend om zijn slecht personeelsbeleid. Zo ontslaat het bedrijf werknemers met een tijdelijk contract op regelmatige basis, om ze daarna weer aan te nemen. Zo voorkomt Amazon dat het hun een vast contract (en de bijbehorende voordelen) moet aanbieden. Verder is er van een goede work-lifebalance amper sprake, moeten werknemers weken van 60 uur kloppen in ruil voor een minimumloon, en worden ze zwaar onder druk gezet om toch optimaal te presteren.

Employer branding: hoe doe je het goed?

Ben je aan het bouwen aan je employer brand, maar weet je niet of je goed bezig bent? Het belangrijkste is dat wat je zegt overeenkomt met wat je doet. Enkel ‘leuk’ willen overkomen zonder echt iets te doen voor je werknemers? Dat werkt niet. Niet alleen zullen de voordelen uitblijven, het is bovendien erg schadelijk voor je geloofwaardigheid.

Het belang van een authentiek werkgeversmerk

Authenticiteit is cruciaal voor je employer brand. Ga dus in de eerste plaats na wat de kernwaarden van je bedrijf zijn, en hoe je die wil inzetten voor je employer branding. Is je merk bijvoorbeeld innovatief en vooruitstrevend? Dan kun je inzetten op een 32-urenweek. Is je merk speels en fun? Laat dit dan doorschemeren in je kantoorinrichting, waar werknemers de kans hebben om even te ontspannen in speelruimtes.

Begin bij je werknemers

Een employer brand is in de eerste plaats natuurlijk op je werknemers gericht. Leg je oor dus te luisteren bij hen en ga na hoe je het werk voor hen zo aangenaam mogelijk kunt maken. Daarbij is het belangrijk dat je als werkgever vertrouwen uitstraalt, zodat werknemers hun ei bij jou kwijt kunnen en willen. En vergeet niet om hun input ook écht te gebruiken.

Uiteraard kan werken niet alleen ‘fun’ zijn en wil iedereen wel 250 vakantiedagen per jaar. Dat gaat (helaas) niet, maar er zijn wel een aantal eenvoudige dingen waarmee je toch een wereld van verschil maakt. Zorg in ieder geval voor het juiste materiaal zodat je werknemers hun werk comfortabel kunnen uitvoeren. Verder is het altijd fijn als een werkplek meer is dan een plek om te werken. Voorzie (af en toe) wat lekkers om te eten en de mogelijkheid om stoom af te laten.

Geef je werknemers tot slot de mogelijkheid om te groeien en zich te ontwikkelen. Zo boost je hun gemoed, en heb jij er als werkgever werknemers bij met extra skills.

Bouw daarna verder naar buiten

Zodra je interne employer branding op punt staat, kun je ermee naar buiten treden – en niet omgekeerd! In de eerste plaats kun je je daarbij richten op toekomstige werknemers met vlotte vacatures. Dat is niet: een droge opsomming van standaardpuntjes. Dat is wel: een persoonlijke tekst en eventueel een hele campagne errond, zoals we al deden voor Goodman en ArcelorMittal.

Trek die persoonlijke aanpak door, zodat toekomstige werknemers zich meteen welkom voelen dankzij een aangename sollicitatie-ervaring. Let op dat je hen goed opvolgt, en geef updates en info: wanneer kunnen ze antwoord verwachten, hoe verloopt het nu verder, … Ook het laatste deel van een aanwervingsprocedure, namelijk de onboarding, verdient de nodige zorg en aandacht.

Zit je employer branding helemaal snor op het vlak van (toekomstige) werknemers? Dan kun je je werkgeversmerk daarbuiten uitbouwen via onder andere sociale media en op je website.

Nog wat hulp nodig om je werkgeversmerk te versterken? Fantastic bouwt graag mee aan jouw employer brand. Laat ons gerust iets weten.

Fantastic agency

De Human Anonymous gunt je een indiscrete kijk achter de computerschermen van onze storytellers en legt zijn oor te luisteren in onze digitale wandelgangen.

Lees meer van