Sarah Logtman

Employer branding

16.03.2021 - employer branding

Top 10 meest unieke employer branding campagnes

To be liked, or not to be liked, dat is het hoogste belang van elk bedrijf. En om in goeie aard te vallen op de hedendaagse arbeidsmarkt, doen bedrijven al wel eens gekke dingen. Ja moeder, employer branding is tegenwoordig heel belangrijk. Hoe je deze kunstvorm onder de knie krijgt? Watch and learn. Volgende werknemers mogen zich alvast de Elon Musks van de employer branding noemen. Een top 10 om ‘u’ tegen te zeggen, staat hier ongeduldig op je te wachten.

1) Pover bier, straffe campagne

Applaus voor deze creatievelingen! De Heineken Go Places-campagne is als een pintje met de pérfecte kraag, een staaltje puur vakmanschap als het ware. Een zeer stijlvolle HR’er neemt je bij de hand en sleurt je door een interactief sollicitatiegesprek waar je het bedrijf (en misschien jezelf?) beter leert kennen. Op zoek naar een job of niet, dit sollicitatiegesprek moet je écht eens doorlopen. Nu de employer branding helemaal goed zit, misschien eens sleutelen aan jullie bier? Sorry not sorry, Heineken.

2) Sodastream goes Game of Thrones  

Wat kwam eerst? De slogan ‘we are looking for mountain movers’ of het idee van Sodastream om the Mountain in te huren voor een HR-campagne? We zullen het nooit weten. Wat we wel weten, is dat het menens is als een bedrijf stevige IJslanders op de set uitnodigt. Hopelijk houdt Hafþór Júlíus Björnsson (ja, dat is zijn naam) het bij zijn rol als figurant. Voor diepgaande sollicitatiegesprekken met Björnsson zouden we té hard afgeleid zijn.

3) The art of giving free samples

Wil je dat een sollicitant je na een afwijzing geen corona of heel wat andere vieze ziektes toewenst? Rituals heeft het antwoord. Bedelf hen onder een berg gratis staaltjes. En het lijkt te werken. Rituals weet met de zaligste parfums zelfs van de nijdigste kandidaten de grootste merkambassadeurs te maken. Of dat omkopen is? Goh, het is vooral een slimme manier om je merknaam te versterken.

4) Sollicitatiegesprek in Cannes?

In 2010 ging Ogilvy op zoek naar ‘the world’s greatest salesman’. Het resultaat: een vacature in de vorm van een videoboodschap die nogal deed denken aan ‘we want you for the American army’. Zij die met genoeg overtuiging een baksteen (ja, je leest het goed) aan de man brachten, werden uitgenodigd om te pitchen op het Cannes Lion Advertising festival. Een sollicitatiegesprek in Cannes? Dat kan dus bij Ogilvy. 

5) Een IKEA-campagne zit altijd stevig in elkaar

Of IKEA-kasten de stevigste zijn, daar steken we onze hand niet voor in het vuur. Gelukkig is de naam dat wel. En als iets goed zit, ja dan is het goed, hé. Je moet als bedrijf dan niet langer op de proppen komen met de zotste campagnes om talent te trekken.  De jobsite van IKEA straalt menselijkheid uit. Je vindt er sollicitatietips, getuigenissen van toekomstige collega’s en vaak ook gewoon het zelfvertrouwen om de stap te zetten. Sterke brands hebben minder te bewijzen en dat bewijst ook deze Zwöd.

(Toch op zoek naar een zotte IKEA-campagne? Klik hier ? )

6) Netflix & no chill

Employer branding is ook gewoon je stem laten horen in bewogen tijden. Met enkele stevige (maar ook erg menselijke) campagnes liet Netflix de wereld zien dat het nu wel welletjes is. In een video hadden Netflix-medewerkers het over hun eigen ‘blackness’. Ook met de ‘educate yo’self’-lijst maakt Netflix duidelijk dat het tijd is voor verandering, en dat wij allen instaan voor die verandering. Well done, Netflix!

7) Een out-of-the-box-campagne

Flexibiliteit, eigenzinnigheid en creativiteit, that’s what it takes om een succesvolle carrière als pakketknuffelaar bij Coolblue uit te bouwen. Met deze out-of-the-box-campagne toont het bedrijf aan dat ze elk pakje behandelen alsof het voor henzelf zou zijn. Leuke employer branding? Check! Of je echt voor deze job kunt solliciteren betwijfelen we, maar je kunt altijd proberen natuurlijk.

8) Geen lijst is compleet zonder Apple

Natùùrlijk haalt Apple deze lijst. Een Apple-campagne kan heel wat zijn, zoals hier bijvoorbeeld. Voor deze campagne stond er een eerder gereserveerde kapitein aan het roer. Met de mantra ‘You are more powerful than you think’ en een nieuwe jobpagina willen ze jong talent aantrekken. Laat je inspireren door de getuigenissen van medewerkers en stagiairs. Misschien ben jij wel wat ze zoeken?

9) Barclays 007

Rekruteringsvideo of scène uit James Bond? Ongeacht het antwoord op die vraag leek talent strikken nog nooit zo gemakkelijk. Deze campagne is een waarschuwing voor alle jonge werkzoekenden. Barclays will find you and they will hire you. Disclaimer: tijdens het filmen van deze video geraakten er geen mensen gewond. (Allé, dat hopen we natuurlijk.)

10) EY it’s not important to stand out

Naast business audits en boekhouden, heeft EY ook van employer branding wel wat kaas gegeten. Een succesvolle campagne moet niet altijd vonken geven. Het kan soms ook gewoon goed zijn. Met een uitnodigende jobsite met video’s, getuigenissen en allerhande andere info, ben je goed op weg om je motivatiebrief bij een van de ‘Big 4’ te droppen.

Nu is het aan jou!

Op zoek naar meer inspiratie om jouw employer branding meer waard te maken dan de nieuwste Tesla?  Onze site is een goudmijn aan interessante, creatieve cases. Toch nog niet volledig overtuigd? Neem contact met ons op. We helpen je graag op weg. Misschien belandt jouw employer branding-campagne wel ooit in een van onze top-10’tjes.

Veel kijk-lees-en luisterplezier!

 

Sarah Logtman

Sarah is copywriter. Ze vervloekt hen die haar naam zonder ‘h’ durven schrijven. Zeer enthousiast over schrijven, koffie en basic human decency.

Lees meer van Sarah