Fantastic agency

02.06.2020 - employer branding

Nationale Bank van België over Candidate Experience Workshop: “Een ware eye-opener”

Het algemene employer brand van de Nationale Bank van België stak Fantastic vorig jaar in een nieuwe en frisse jas. dit jaar wou de NBB ook dieper ingaan op hun candidate experience. Geen probleem, ook daar hebben we voortaan de ideale tool voor: de nieuwe workshop. De NBB kreeg de primeur, tijd om even samen terug te blikken.

First things first: wat doet de workshop precies? Wel, alle ‘blind spots’ van de candidate experience van een bedrijf – letterlijk – op tafel leggen. Met ons zelf ontwikkeld kaartsysteem en relevante vragen zorgen we ervoor dat geen enkel touchpoint over het hoofd wordt gezien én elk point ook volledig geanalyseerd word.

Deze workshop draait 100% om interactie.  Samen met zowel HR- als marketingmedewerkers analyseren we de huidige situatie en brainstormen we over wat er in de toekomst kan of misschien zelfs moet veranderen.

Hoe de mensen van de Nationale Bank van België de workshop ervaren hebben? Dat vertellen ze graag zelf. Een interview met Joris Bernagie (Head of Talent Acquisition), Sander Baetens (Externe Communicatie) en Steffie Muyshondt (Talent Acquisition). 

 

“Met sterke visuals alleen kunnen we het verschil niet maken, deze workshop vertaalde onze waarden naar een echte ervaring.”

Joris Bernagie – Head of Talent Acquisition

 

Waarom hebben jullie beslist om de candidate experience aan te pakken?

Steffi: “Wij weten dat de NBB een aangename werkplek is, maar we hadden het gevoel dat werkzoekenden niet meteen in onze richting keken. Waarom niet? Daar hadden we eigenlijk het raden naar.”

Joris: “De eerste stap was natuurlijk het aanpakken van ons employer brand, iets wat we samen met Fantastic deden. Met die nieuwe campagne tonen we vandaag de aantrekkelijkheid van de Bank als werkgever, maar het is net zo belangrijk dat kandidaten de NBB ook op die manier ervaren. De focus lag in het verleden te veel op het proces en te weinig op de persoon. Vermoedelijk verloren we daar potentieel.

Ons team besefte dat er werk aan de winkel was, maar wist niet meteen hoe en waar te beginnen. Dus hebben we beroep gedaan op een expert agency om die vragen te beantwoorden.”

Wat waren de verwachtingen van deze Candidate Experience Workshop?

Sander: “Inzichten verwerven! We wilden vooral heel veel inzicht krijgen in de mogelijkheden van een Candidate Experience en dat is ook gebeurd.”

Vertel eens, wat vonden jullie van de workshop?

Steffi: “Het duwt je echt met de neus op de feiten. Het was een eye-opener om te ontdekken welke touchpoints je Candidate Experience bepalen. Dat het er zo veel zijn, hadden we wel niet verwacht.

Door ze allemaal te overlopen zie je pas welke mogelijkheden je als bedrijf hebt en hoeveel potentieel je laat liggen. We wisten op voorhand dat er werk aan de winkel was, maar pas na de workshop beseften we dat het hoog tijd was voor actie.“

 

“Het was een eye-opener om te zien hoeveel touchpoints er zijn, dat we zo veel potentieel laten liggen hadden we niet verwacht!”

Steffi Muyshondt – Talent Acquisition

 

Sander: “We hebben veel gediscussieerd. Nu ja, bij iedere touchpoint worden er natuurlijk vragen gesteld. Ik merkte al snel dat ik bleef denken vanuit mijn eigen ervaring en nog niet had stilgestaan bij het standpunt van de experts. Het was heel interessant om andere inzichten te verkrijgen. Die discussies vond ik belangrijk en vooral leerzaam.”

Joris: “Ja, waar wij heel veel aan hadden waren de tips & tricks én de concrete voorbeelden van zaken waar andere bedrijven vandaag mee bezig zijn. Het gevoel hebben van: “Als zij dat zo doen, kunnen wij dat zeker ook” was sterk aanwezig die dag. Daar werden we echt mee geconfronteerd.

Wat is uiteindelijke het resultaat?

Steffi: “De dag zelf kregen we een boost aan ideeën, inspiratie en energie. Enkele dagen later volgde dan een lijvig rapport. Het preboarding-, onboarding- en ook offboardingtraject werd onder handen genomen.”

Joris: “We kregen meer acties voorgesteld dan we kunnen verwezenlijken, dus moesten we voor de uitvoering concrete keuzes maken. De andere voorgestelde acties houden we in ons achterhoofd om eventueel later nog te integreren.”

Overview

Waarom hebben jullie gekozen voor Fantastic?

Joris: “We hebben een aantal gespecialiseerde bedrijven gecontacteerd, maar de insteek en aanpak van Fantastic paste meteen bij onze bedrijfscultuur.”

Steffi: “Je weet natuurlijk nooit wat het eindresultaat zal zijn, dat berust deels op vertrouwen. We hadden van in het begin wel een heel goed gevoel bij de aanpak van Fantastic. De verschillende cases op hun site tonen welke ervaring ze hebben en ook hun referenties waren voor ons doorslaggevend!”

Joris: “Klopt. We wilden op de een of de andere manier zekerheid hebben van een passend resultaat. Fantastic kwam met twee voorstellen op de proppen: een dat volledig in onze “oude” stijl had gepast en eentje dat verjonging en vernieuwing uitstraalde. De keuze was snel gemaakt.”

Heel veel nieuwe indrukken dus, wat neem je mee als grootste meerwaarde van deze workshop?

Sander: “Ik had vooral het gevoel dat we te veel in onze eigen wereld, in onze eigen koepel zaten. We zouden vaker inzichten van buitenaf moeten toelaten. De workshop  heeft ervoor gezorgd dat we veel kritischer gingen kijken naar ons eigen werk.”

Het belang van een sterke candidate experience:

Enkel door de juiste boodschap te brengen, kan je de juiste mensen aantrekken en vergroot je de kans dat de persoon die voor je komt te zitten effectief matcht met je bedrijfscultuur. Die afweging start al vanaf het eerste contactmoment.

In een notendop: de Candidate Experience Workshop toont welke mogelijkheden je als bedrijf hebt om de ervaring van nieuwe medewerkers te verbeteren én hoe je dat alles in de praktijk kan omzetten. Het laat je stilstaan bij het belang van een positieve ervaring en  het verhogen van de betrokkenheid.

Geïnteresseerd in onze workshop of wens je meer informatie? Neem dan contact op met ons team.

 

Fantastic agency

De Human Anonymous gunt je een indiscrete kijk achter de computerschermen van onze storytellers en legt zijn oor te luisteren in onze digitale wandelgangen.

Lees meer van