Aurélie Hombroukx

adverteren op TikTokemployer brandemployer branding strategieMeer topics wat is employer branding

29.09.2021 - employer branding

Employer branding op TikTok: de do’s-and-dont’s

TikTok blijkt in 2021 nog steeds razend populair, ook in België. Het aantal Belgische gebruikers verdubbelde op een jaar tijd tot 1,8 miljoen. Terwijl de video-app in het begin voornamelijk als een platform voor jongeren werd weggezet, groeit de groep 25-plussers die de app actief gebruikt. Naast het grote potentieel van TikTok als advertentiemedium heeft de app de kracht om je employer brand organisch mee uit te bouwen.

TikTok: korte introductie

Voor wie toch niet helemaal mee is met TikTok, leggen we het graag nog even uit. TikTok ontstond uit het vroegere Musical.ly, de app waarop vooral kinderen liedjes playbackten en zelfbedachte dansjes placeerden. Dat muzikale aspect bleef behouden toen een start-up in artificiële intelligentie, ByteDance, in 2017 de app overnam en die in 2018 combineerde tot TikTok (in China is TikTok bekend onder de naam Douyin). Op korte tijd werd TikTok de enige app in de top vijf van wereldwijde downloads die géén eigendom van Mister Zuckerberg aka Mark Facebook is.

Op TikTok vind je korte filmpjes, meestal op muziek en/of met grappige filters en AR-effecten, die onder andere herkenbare situaties uitbeelden of waarin mensen pranks met vrienden en familie uithalen. Maar er staat ook heel wat informatieve content op. Explainers door leden van de rainbowcommunity, wetenschappers die fysische fenomenen uitleggen of psychologen die het belang van mentaal welzijn benadrukken: you name it, TikTok has it.

@politieamsterdam##earlyinthemorning?| Hoe zou jij ‘s nachts wakker blijven⁉️@kriskrossadam ##politie ##amsterdam##politieamsterdam##fy##foryou##kriskrossamsterdam##challenge♬ Early In The Morning – Kris Kross Amsterdam & Shaggy & Conor Maynard

Wie bereik je op TikTok?

Hoewel de groep oudere gebruikers gestaag toeneemt, blijft de app voornamelijk een jonger publiek bereiken. Gen Z’ers – zoals ze zichzelf graag noemen op de app – verslinden dagelijks TikTokcontent en dragen er ook zelf een serieuze rotsformatie aan bij. Maar de Millennials gebruiken TikTok evengoed, en zelfs de ‘Boomers’ hebben hun weg naar de app gevonden. Volgens de Global Web Index gebruikte in januari 2021 21,4% van de 16- tot 64-jarigen de app. En hoewel merken op dit moment TikTok nog voornamelijk hanteren om rechtstreeks met hun klanten te communiceren, is ook employer branding-content aan een opmars bezig. We tonen je graag enkele voorbeelden.

Voorbeelden van employer branding op TikTok

Ondertussen zetten al heel wat Europese merken en bedrijven TikTok in om hun employer brand uit te bouwen. Wat dacht je van Politie Amsterdam, die agente Kim presenteert als het gezicht van het team?

@politieamsterdam##kombijdepolitie??| Wat wil jij later worden?⁉️ ##politie ##amsterdam ##politieamsterdam ##fyp ##foryou ##school ##schoollife ##backtoschool ##bookish ##lerenoptiktok ##learnontiktok ##smiling ##fitcheck ##fitcheckchallenge ##loveunites ##ilooklike ##twooptions ##oneloveoneheart ##everybodyknows♬ origineel geluid – Kimberley Verhaard



De Belgische agent Zekiel007 bouwde dan weer een grote groep fans uit op zijn persoonlijke profiel.

@zekiel007Répondre à @alicia_h333 La différence entre premier inspecteur et inspecteur principal ?! ##police♬ SUNNY DAY – Matteo Rossanese

Maar het zijn niet alleen politiekantoren die in TikTok een ideale tool zien om nieuwe talenten te rekruteren. Het Duitse ziekenhuis Klinikum Dortmund schakelt zijn personeelsleden in om openstaande vacatures te promoten.

@klinikumdoOP? Check ✔ ##trend ##michealjackson##op ##hospital ##badchallenge ##freezeframe ##operationroom♬ Bad (2012 Remaster) – Michael Jackson

 

Hoe zet je TikTok in voor je employer branding?

Aan de hand van bovenstaande voorbeelden stelden we een lijstje op van do’s-and-don’ts voor je TikTokprofiel.

1.     Werk met ambassadeurs

Zoals je kunt zien op de accounts van Politie Amsterdam en Zekiel007, is het goed om in te zetten op ambassadeurs van je merk. Mensen identificeren zich nu eenmaal met personen en persoonlijkheden, niet met een merk an sich. Maar beide accounts leggen ook een pijnpunt bloot: wat als een van de ambassadeurs van werkgever verandert? Daarom is het goed om met meerdere ambassadeurs te werken. Wanneer er dan eentje wegvalt, slaat dat niet meteen een gat in de continuïteit van je account. Beslis of je de TikTok-filmpjes op je eigen gebrande omgeving gaat maken of ze toch op een (speciaal daarvoor aangemaakt) persoonlijk profiel gaat brengen.

2.     Ken het medium waarop je publiceert

Binnen TikTok is het nog belangrijker dan op andere sociale media om de cultuur van de TikTokkers, de tone-of-voice en de gebruiken van de app te kennen. Ga niet je formelere testimonialvideo’s van op Facebook of LinkedIn doorposten op TikTok, want dan val je helemaal uit de toon. Pik in op challenges, maak je content kort en ‘snackable’ en bovenal: wees creatief. “Don’t make ads, make TikToks”, luidt het devies van TikTok zelf.

3.     TikTok beloont creativiteit

Anders dan andere sociale media, geeft TikTok ook goeie kansen aan wie nog niét veel volgers heeft. Hier speelt het mysterieuze algoritme van de For You-page een grote rol in. TikTok baseert zich op AI en analyseert voortdurend het kijkgedrag van zijn gebruikers. Filmpjes die volledig bekeken worden en veel likes en volgers genereren, komen uiteindelijk op de For You-page terecht. Het is zelfs niet zeker of je daarvoor hashtags moet gebruiken, want er zijn evengoed TikTok-filmpjes die zonder hashtags de For You-page halen. Met andere woorden: TikTok is een talent-based app, waar apps zoals Instagram eerder status-based zijn.

4.     Verwacht geen conversie van je TikToks

Wanneer je TikTok inzet voor je employer branding (en dus voor je vacatures) mag je niet verwachten dat je conversies behaalt met je content. De app is – net zoals Instagram – enorm visueel en bovendien bijzonder vluchtig. Het doel van je TikToks is dus in de eerste plaats storytelling waarmee je awareness creëert. Je kunt hoogstens in je bio een link naar je (vacature)pagina toevoegen en zo leads genereren, maar maak daarvan niet de belangrijkste doelstelling van je aanwezigheid op TikTok. Oh en: ga niet enkel vacatures posten! Zorg voor gevarieerde content, anders wordt het al snel saai op je TikTokpagina!

5.     Overweeg een dubbel account

Hoewel je employer branding-video’s een effect hebben op je reguliere marketing, kun je toch overwegen om een apart account aan te maken voor je vacatures en andere employer content. Op dat account kun je bijvoorbeeld ook je recruiters filmpjes laten posten met de hashtag #careeradvice – of eentje in dat genre. Zo kunnen je hr-medewerkers zich duidelijker positioneren en hebben geïnteresseerde kandidaten een goed zicht op welke functies er precies openstaan, wat de jobs inhouden en wat je bedrijf van sollicitanten verwacht.

6.     Post authentieke content en regelmatig genoeg

Zoals bij andere sociale media is het natuurlijk belangrijk om regelmatig nieuwe, goeie content te posten. Een sneak peek van hoe het er bij jullie aan toegaat op de werkvloer? Een challenge waaraan jullie deelnemen met (een deel van) jullie team? Of een grappige montage op een van de viral sounds van dat moment? TikTok biedt met zijn geluiden, filters en effecten zó veel mogelijkheden dat je je creativiteit sowieso de vrije loop kunt laten. Post minstens een keer per week, drie keer per week is meer dan voldoende.

7.     Maak ook je stageplekken bekend

Last but not least … Aangezien je met TikTok (vooral) een jonge doelgroep bereikt, zijn natuurlijk ook je stageplekken interessante content – en al helemaal als je die op een ludieke, creatieve manier in de kijker zet. Misschien kun je de stagiairs die nu al bij jou aan de slag zijn de filmpjes laten posten? Gezocht: stagiair TikTok-content creator! ?

Een employer brand uitbouwen is geen sinecure …

… gelukkig zijn er agencies die daarin gespecialiseerd zijn. Bonjour! ???

Onze employer branding strateeg Karen Veeckman en haar partners in crime weten ook jouw merk positief en accuraat te profileren op de arbeidsmarkt. Getriggerd? Neem contact met ons op!

Aurélie Hombroukx

Aurélie krijgt uitslag van dt-fouten. Haar vrienden beschouwen haar als de ongekroonde koningin van de flauwe woordgrapjes. Nochtans spant ze daarin de kroon (badum ts). Bonus: ze kan scheelkijken met één oog.

Lees meer van Aurélie