Nena Leunis

Employer branding

15.01.2021 - employer branding

Een positieve candidate journey creëer je zo

Bij het woord ‘reizen’ denk je waarschijnlijk aan exotische bestemmingen, (te veel) cocktails en languit genieten. Maar ook een sollicitatieprocedure heeft heel wat weg van een verre reis: het is best spannend en als kandidaat wil je – of je nu aangenomen wordt of niet – kunnen terugblikken op een positieve ervaring. Daarom zorg je er als bedrijf dus maar beter voor dat elke ‘candidate journey’ zo efficiënt en vlekkeloos mogelijk verloopt. Met deze tips laat jouw employer brand de beste indruk na bij elke sollicitant.

Aangename kennismaking

Een goede eerste indruk is alles. Daarom start je candidate journey nog voor je een cv ontvangt. Pen niet snel-snel een vacature neer, maar denk eerst eens na over je Employer Value Proposition (EVP). Waarom zouden mensen bij jou willen werken? Een sollicitatie werkt tegenwoordig immers in beide richtingen: de kandidaat moet indruk maken op jou, maar omgekeerd geldt dat zéker ook!

Zeg het met woorden (en met beelden)

Zet je EVP in de verf in een gepaste vacature die wervend en vooral helder is. Richt je in je tekst op een vooraf uitgekiende persona – de perfecte man/vrouw/x voor die specifieke functie in jouw bedrijf. Vermeld zeker de basics zoals de gewenste opleiding, ervaring en bijzondere vaardigheden, maar ga ook een stapje verder. Maak bijvoorbeeld ook de missie van je organisatie duidelijk, zodat potentiële kandidaten meteen kunnen aftoetsen of ze zich in jouw waarden en normen herkennen. Met een catchy copy zorg je ervoor dat je vacature niet zomaar in de massa verdwijnt. Geef eventueel ook een voorsmaakje van de werksfeer in een leuke video of testimonial op je social kanalen of je website.

Hold your horses

Een klassieke vacaturetekst mag dan nog goed geschreven zijn, meestal is dat niet genoeg om het grote talent te vinden én binnen te halen. Een wervingscampagne kan daarbij helpen. Kies op basis van je vastgelegde persona de juiste kanalen om je vacature te verspreiden. Waar kom je je ideale kandidaat zoal tegen, on- of offline? Moet je je merkverhaal nog eens uit de doeken doen? En is je website wel up-to-date en in lijn met je merkidentiteit? Laat je vacature niet zomaar los op de wereld voor je het antwoord op deze vragen weet!

Opties, OPTIES!

Als je de bovenstaande tips in de praktijk gebracht hebt, stromen de enthousiaste sollicitaties binnen … tenminste als de kandidaat zijn cv en motivatiebrief vlot tot bij jou krijgt. Maak het de sollicitant dus zo gemakkelijk mogelijk met een invulformulier op je website, een fysiek adres waarnaar brieven verstuurd mogen worden (ja, dat doen sommige mensen nog), een LinkedIn-link, … Een kandidaat die uren moet zoeken naar een mogelijkheid om z’n cv te versturen, raakt geërgerd en haakt waarschijnlijk af. Meerdere verzendopties zijn dus een héél goed plan. Probeer zelf eens te solliciteren via je website. Zo merk je snel waar het eventueel kan mislopen en ben je zeker dat geïnteresseerde kandidaten niet in een doolhof terechtkomen.

Zwijg nooit stil

Iedereen heeft ooit in het vreselijke vagevuur gezeten tussen het versturen van je cv en het wachten op een antwoord. Als dat antwoord helemaal uitblijft, volgt er gegarandeerd een innerlijke crisis. “Is dit een eerste test van het bedrijf? Moet ik zelf eens bellen om initiatief te tonen, of kom ik dan juist pusherig over?” We hoeven je niet te vertellen dat dit op z’n zachtst gezegd vervelend is. Blijven communiceren is daarom het allerbelangrijkste, en geeft een blijk van fatsoen en respect. Moeten de kandidaten wat langer wachten omdat je je door veel cv’s moet worstelen? Stuur hun dan een mail met een datum waarop ze wél een antwoord mogen verwachten. Zo los je hun onzekerheid op én bewijs je jezelf als welopgevoede werkgever.

Nog een laatste effort

Het laatste stadium van de reis is aangebroken: je leert elkaar (fysiek of virtueel) kennen, er volgen eventueel proeven en wie er met kop en schouders bovenuit steekt, krijgt een contract aangeboden. Toch kun je, ook wanneer de eindmeet in zicht lijkt, nog waardevolle kandidaten verliezen als je het fout aanpakt. Blijven communiceren dus! Deel het resultaat van afgelegde proeven meteen met de sollicitant, geef hem of haar voldoende en heldere feedback en beantwoord vragen zo snel mogelijk.
Afwijzen hoort er nu eenmaal bij, en ook dat vraagt om een beleefde aanpak. Zeg waarom de kandidaat niet gekozen werd en bedank hem of haar in een uitgebreide mail of met een persoonlijk telefoontje. Kortweg “Sorry, je bent niet geselecteerd”, is absoluut onvoldoende en verpest de reputatie van je employer brand.

Een eerste pintje

Communiceer het liefst met een persoonlijk adres à la naam.achternaam@bedrijf.com en schrijf ook vanuit een persoonlijk standpunt. Blijf ten slotte contact houden met toekomstige teamleden die hun opzegtermijn bij een ander bedrijf nog moeten doorlopen. Nodig de nieuweling uit voor groepsevenementen zoals teambuildings, zodat hij of zij de collega’s alvast kan leren kennen. Zo wordt dat kennismakingsrondje op de eerste werkdag toch iets minder ongemakkelijk …
Meer weten over de ideale candidate journey? Download dan ons gratis e-book mét handig stappenplan.

Nena Leunis

Nena is een copywriter met een flinke dosis inlevingsvermogen. Van algoritmes tot zonneboilers, laat maar komen! Vooral over muziek en literatuur kan ze uren praten, euh.. schrijven.

Lees meer van Nena