Fantastic agency

30.03.2020 - employer branding

Als werkgever omgaan met de COVID-19-crisis

Op welke manier moeten we als werkgever omgaan met de COVID-19-crisis? Goeie vraag, geen simpel antwoord. Want een ding is duidelijk: deze crisis heeft niet enkel een grote impact op onze gezondheid en dagelijks leven, maar ook op onze economie én dus op onze rekruteringsplannen en employer branding.

Dat bedrijven in bepaalde sectoren hun rekrutering vandaag even on hold zetten, is een logische belissing. Maar of het ook een slimme zet is om je employer branding in de diepvries te stoppen? Neen. Uit de periode na 2008 – de bankencrisis – hebben we immers geleerd dat organisaties die ook in moeilijke tijden blijven inzetten op employer branding met een voorsprong starten wanneer er opnieuw volop kan gerekruteerd worden.

En net dat is waar wij, als employer branding agency, mee onze schouders kunnen en willen onder zetten.

Dus serveren we alvast een aantal tips die je kunnen inspireren: 

  • Maak werk van je candidate experience. We hebben een workshop ontwikkeld, die we – mits wat creativiteit – ook via Google Hangouts of Skype kunnen organiseren en waarin we met potentiële kandidaten je touchpoints definiëren en evalueren.
  • Denk aan je EVP. Heb je al werk gemaakt van een heldere employee value proposition en zijn alle medewerkers mee? Nee? Zorg ervoor dat het straks wel zo is.
  • Gebruik tools, ze kunnen helpen. Er zijn meer en meer tools op de markt die employee engagement en ambassadorship faciliteren. Zie jij door de bomen het bos niet meer? Wij hebben een gedetailleerde analyse gemaakt mét aanbevelingen die we met plezier met je delen. Wil je een demo van enkele tools? Geen probleem. Laat het weten, we regelen dat wel even.
  • Hou je werknemers betrokken. Werken in de zetel met je jogging aan en de kat op schoot, het is even de norm. Dat heeft z’n voordelen, maar zoals bij veel schaadt de overdaad en kan langdurig thuiswerken een nefast effect hebben op de betrokkenheid van je medewerkers. We geven enkele tips om je betrokkenheid niet in lockdown te zetten. Hier link naar blogbericht.
  • Denk digitaal. In tijden van social distancing is het moeilijk om ‘fysieke’ sollicitatiegesprekken te voeren, maar er zijn flink wat alternatieven die ook vanop afstand een kwalitatieve sollicitatiebeleving kan hebben:
    • Je kan je kandidaten met je recruiters of ambassadeurs laten chatten via WhatsApp. De voordelen: laagdrempelig en snel.
    • Videosollicitatie. Easyrecrue (https://www.easyrecrue.com/) en het Belgische Jobortunity (https://jobortunity.be) bieden heel wat mogelijheden om videosollicitatie – of Jobfie, zoals ze zelf zeggen –  te ondersteunen.
    • Misschien kan een snelle en gepersonaliseerde chatbot een meerwaarde zijn in het begin van je sollicitatieproces. Zo’n bot brengt kandidaten meteen naar de juiste jobs en content en kan zelf een eerste selectie doen, bijvoorbeeld op basis van cultural fit.
    • Op zoek naar hogeropgeleide starters? Er zijn verschillende tools die je toelaten om studenten aan te spreken (denk aan student.be) en zelfs te bereiken met een dedicated online jobevent, zoals Graduateland en Jobteaser.

Heb je nu iets van Oké ik snap het en ik wil blijven  investeren in mijn employer branding, zodat ik er 200% sta wanneer het gewone leven en werk hervat?

Contacteer ons en we gaan met al onze kennis en ervaring voor jou aan de slag. Tipje: er zijn momenteel media – o.a. Stepstone en Références – die extra inspanningen doen voor bedrijven. Ze bieden onder andere gratis jobpostings en cv-search aan voor zorginstellingen.

Wil je over al deze info samen (digitaal) brainstormen? Bel, mail of stuur je vertrouwde contactpersonen. Heb je nog geen Fantastico die voor jouw bedrijf alles uit de kast haalt? Draai 09 335 28 53, mail naar hello@fantastic.be of laat hier een berichtje na.

Stay safe!

Fantastic agency

De Human Anonymous gunt je een indiscrete kijk achter de computerschermen van onze storytellers en legt zijn oor te luisteren in onze digitale wandelgangen.

Lees meer van